2010: 34ste Kleeftocht
De Kleeftocht bestaat!

Achtergronden
"Beste Sander, ik vind het geweldig. Jammer dat ik je niet bezig heb gezien want dit is een revolutie voor de Kleeftocht die nu voor het eerst in meer dan 30 jaar is opgemeten. Het moest wel een nieuwe generatie zijn die op het idee kwam om zijn eerste keer al het hele zaakje met een GPS op te nemen. Na drie decennia weten we niet alleen dat we doen maar ook wat we doen, zoals de Verlichting een einde maakte aan de Middeleeuwen. Tot nu toe was de Kleeftocht een idee, een afspraak, een traditie, een wandeltocht, ontmoeting, intens maar vluchtig; het was er even, op de eerste zaterdag van november en daarna was hij weer weg, opgelost in de lucht van rottende bladeren, als een wegdruipende inktzwam, ongrijpbaar. Hij was er maar we konden hem niet verklaren. De volgende dag waren trekkende beenspieren het enige bewijs dat hij werkeljk bestond, tot het jaar daarop wanneer je als een wonder weer mensen zag verschijnen op de parkeerplaats van de Nemo. Maar nu is alles anders. Die lijn op die Googlemap, het is de spiegel van de gelopen kilometers, het spoor van de wandeling en voor het eerst kunnen we zonder twijfel zeggen: daar staat hij, de Kleeftocht bestaat!"

(Reactie van Edwin op Sander die de Kleeftocht op moderne wijze in beeld heeft gebracht.)

Foto's, video en muziek
Klik op foto (26 stuks).

Deelnemers
15: Désiréé Janssen, Det Jacobs, Frans van de Brand, Guido Lavalaye, Jacques Dewater, John Verheijden, Joop van Gent, Lianne Eikelkamp, Lidwien Jacobs, Roeland Hofstee, Sander Kools, Sjannie van Vugt, Taco Kramer, Tim Bos, Ton Deklerk.

Bijzonderheden
  • We vertrokken om 8.39 uur.
  • Na een dag en nacht met regen was het nu droog. Voor de middagpauze zelfs wat zon, tussen 13.00 en 15.30 regen, 10 tot 12 graden.
  • We hadden Edwin's Kleeftochtjubileum willen vieren, maar hij moest na 24 tochten helaas verstek laten gaan.
  • Er ware vijf nieuwkomers: Det, Frans, Jacques, Sander, en Tim.
  • Het parcours was vol plassen, bladeren en paddestoelen. We troffen weer eens een echte herfst.
  • We zijn via de Heumerschans naar de Mokerhei gelopen. Vandaar "bovanlangs" de Sint Jansberg naar de grens.
  • Ton hebben we met een scheenbeenblessure moet achterlaten op de Mokerhei.
  • We bereikten de Deutsche Ecke om 12.30 uur, waar we lunchten onder de bomen.
  • Hier trakteerde Sjannie op heerlijke baklava, van haar zoon Michiel (zie recept).
  • Sander heeft met behulp van mobiel en sateliet de afstand tot hier gemeten: 14,1 kilometer.
  • Sjannie luisterde de dag op met het voorlezen van de sage van Kiste Trui.
  • Het Reichswald zijn we doorgestoken langs de westkant, net niet langs de Sieben Quelen en zonder oorlogskerkhof.
  • De steile afdaling en klim aan het eind deden we voor het eerst bij daglicht.
  • Om 17.00 uur doemde nog in het licht het Denkmal op.
  • Op weg naar restaurant Akropolis hebben we nog het uitzichtpunt beklommen en in de vallende duisternis de Kleefse Zwanenburcht bewonderd.
  • We betraden om 17.50 het restaurant.
  • Sander geeft ons de eindstand door: 34,1 kilometer bij een gemiddeld tempo van 4,7 kilometer per uur (zonder rusts). Zie route.
  • Om 19.30 uur keerden we met drie taxi's terug naar Nijmegen.