2014: 38ste Kleeftocht
Klimaat

Achtergronden
Klimaatverandering, we raken er al aan gewend. Toch was het juist vandaag een ongewone dag: de warmste novemberdag ooit sinds de metingen vanaf 1848, dus ook de warmste Kleeftocht ooit. We zagen al een stijgende lijn. Hadden we in 1982 nog sneeuw, in 1998 en 2011 steeg het kwik tot de 20oC. En nu erboven. Zoveel T-shirts zijn er nog nooit te zien geweest op deze wandeling.
Wat de flora betreft zien we de afgelopen jaren een vergroening. Een aantal van ons herinnert zich nog de veelkleurige golvende boomkronen, het dwarrelende blad en het kilometers lang struinen door het knisperend gebladerte. Dat is sterk afgenomen. Ook lijken er minder zwammen langs het pad te staan. Vroeger zagen we talloze heksenkringen, deze keer geen enkele.
Qua fauna hebben we weinig observaties die we aan klimaatverandering kunnen verbinden. Vroeger ontbraken de dieren in het landschap en dat is nog steeds zo. Op een enkel paard en bijbehorende mestkever na. Wel sporen, vooral van wilde zwijnen.
Er liep vandaag iemand mee in driekwart broek. We voorspellen dat over 10 jaar de helft de tocht zo aflegt.
Foto's, video en muziek
Klik op foto (42 stuks).

Deelnemers
22: Andrea van Beek, Antoinette Doesborgh, Bart Theeuwes, Carola Peters, Désiréé Janssen, Edwin Koopman, Geert Hendriks, Gertie Schouten, Guido Lavalaye, Hein Seegers, Jac Niesen, Joan Plooijer, John Verheijden, Joop van Gent, Marijn van Gent, Piotr Breedveld, Rik Pieters, Roeland Hofstee, Sjannie van Vugt, Taco Kramer, Ton Deklerk, Wouter Breedveld.
Bijzonderheden
  • We vertrokken met 20 wandelaars om 8.45 uur vanaf de Nebo.
  • Het was een prachtige dag, meer dan 20oC, hele dag zon.
  • Vandaag liepen drie jongens mee, Bart, Marijn en Pjotr. Marijn is de jongste deelnemer ooit die de Kleeftocht heeft uitgelopen. Bovendien is hij na Joop sr. en Joop jr. de derde generatie van Gent die de tocht heeft volbracht.
  • Voor het eerst hebben we instrumenten meegenomen: Bart met ukelele, Rik met Ocarino, roep naar meer instrumnenten volgend jaar (en instuderen Kleeflied).
  • Rik - man van uitersten - liep als Kleeftochter zijn tweede tocht. Hij wandelde met de allerkoudste en de allerwarmste mee.
  • Joop, vader van Marijn liep voor de 25ste keer mee. Qua families zijn de van Gents nauwelijk nog in te halen.
  • Op de Heumer Schans werd Il Silenzio van Nini Rosso in ere hersteld, met moderne apparatuur, maar er is een duidelijk verlangen gesignaleerd naar het oude pickupje met het singeltje.
  • We zijn via de Heumerschans naar de Mokerhei gelopen. Hier pikten we Hein op, met hond Fafner. Vandaar onder langs de Sint Jansberg en via de Romeinse villa naar de grens.
  • We bereikten de Deutsche Ecke om 13.00 uur.Hier haakte Andrea aan.
  • We troffen een mooie herfst. Veel bladkleur en veel paddestoelen.
  • We zijn weer langs de westkant van Reichswald gelopen, maar nu een stuk verder dan vorig jaar, in de zon, met prachtige uitzichten over Noord-Limburg.
  • Om 15.30 hebben we de zonnigste namiddagpauze ookt gehad, op een stukje grasland.
  • Bij het militair oefenterrein raakten we Désiréé en Taco even kwijt.
  • Via de beruchte kloof bereikten we om 18.00 uur het monument. Hier haakten Hein en Fafner. Om 18.17 overvielen we met 21 mensen het Griekse (of was het nou Argentijs?) restaurant.
  • Om 20.30 uur stonden Lidwien met haar bus en drie taxi's voor de deur om ons terug te brengen naar Nijmegen.
  • De nieuwe generatie (Marijn, Piotr, Bart) vonden tocht "meevallen", de oude generatie (Joop, Edwin John) vonden het deze keer een "makkie".
  • Volgens metingen van Geert was de route dit keer 33,2 km lang en hebben we 562 hoogtemeters gemaakt, die we ook weer zijn afgedaald. Zie ook zijn gps-verslag.
  • Tenslotte Hein en Fafner: "Beide individuen hebben genoten van de onbezorgde sympathieke wandelaars en de mooie tocht. De troep, waar we onderdeel van mochten zijn, bewoog zich zo natuurlijk voort door het woud, waardoor we onbewust opgingen in het ecotoop en er automatisch deel van werden. Het voelde niet als een prestatie of boetedoening maar als een ritte. Iedereen bedankt voor jullie ingetogen en sympathieke gezelschap. Conditioneel verliep het met beide gasten prima. Ikzelf heb wat stijve benen en Fafner mist met mij de groepsfibe".